Garden – ogród, jest bazową jednostką architektury aplikacji
Teoretyczny model architektury IDE zakłada następującą jego strukturę.
TDS (Data Schema Tree)
DS (Data Schema) jest fundamentalną strukturą Gardens. W odróżnieniu od tabeli jest to struktura hierarchiczna. Oznacza to, że może w sobie zawierać pola które są DS.
Przykładowa definicja jest wystarczająca dla Gardens. System implementuje tego rodzaju definicje w bazie danych automatycznie. Typy pól mogą być typami systemowymi (Decimal, Text, Boolean, Date...) lub CT (Custom Types)
OT (Objects Tree) jest kolekcją obiektów aplikacji. Istnieją zasadniczo 3 klasy obiektów: okna, raporty (interfejs użytkownika) oraz pakiety funkcji (logika). Pakiet jest jednostką kodu języka QLX zawiera on zespół funkcji (metody) i zmienne globalne (pola). Funkcje posiadają parametry, zmienne lokalne i mogą zwracać wartość.
WIZARDS - w projekcie jest to zespół danych służących do automatycznej generacji obiektów raportów i okien (na podstawie definiowalnych szablonów)
RESOURCES - kolekcja zasobów ikon i grafiki.
Ogród stanowi spójne repozytorium aplikacji, na które składa się struktura danych zdefiniowana w Drzewie Schematów Danych (TDS), w definiowanych Własnych Typach Danych (CT) oraz w definiowanych Połączeniach (CONNS). Ogrody można dowolnie łączyć ze sobą za pomocą Połączeń.
Definicja Połączenia jest równoznaczna z adresem innego ogrodu, który w całości może się znajdować w bazie danych, katalogu plikowym lub na serwerze aplikacji.
Optymalizacja IDE - Jak zoptymalizować środowisko rozwoju aplikacji?
Powyższe wykresy wskazują, że należy znaleźć optymalne rozwiązanie by osiągnąć możliwie najmniejszą czasochłonność budowania i rozwoju aplikacji przy zachowaniu dużej ilości zastosowań.
Przy wyspecjalizowanym narzędziu taki optymalny punkt jest możliwy do znalezienia. Jeżeli ograniczymy narzędzie do specyficznego przeznaczenia, zmniejszymy czasochłonność pracy, zwiększając jednocześnie jego wydajność.
Model środowiska GAM jest takim optymalnym rozwiązaniem.